Prvi naslov koji sam napisao je „POLJSKA NIJE OBEĆANA ZEMLJA, ALI PO OVOME JE ODLIČAN PRIMJER“
Vi biste prvo pročitali, a onda, vjerojatno i kliknuli, ako vas baš zanima. To se potpuno uklapa u obrazac kojim se u „online“ izdanjima služe urednici kako bi osigurali klikove. Klikovi, a na društvenim mrežama „lajkovi“, pokazatelji su uspješnosti vaših ideja, komunikacije, vaše probojnosti, vašeg - „utjecaja“.
U virtualnom svijetu koji se nikako više ne može odvojiti od „stvarnoga“ postoje zakonitosti slične onima koje su razdvajale generacije prije dvadeset, trideset ili pedeset godina. Ali ta rasprava mogla bi me udaljiti od odgovora na pitanje iz naslova.
Poljska je među najuspješnijim tranzicijskim zemljama. Zemlja koja je odlično iskoristila priliku koju su joj dali EU fondovi. Poljaci su vrlo poduzetan i pustolovan narod, ali jedna od ključnih činjenica jest da je Poljska 10 puta veće tržište od Hrvatske, što znači da, srazmjerno, postoje višestruke prilike za posao nego u Hrvatskoj.
Dok se ostatak EU i, posebno, tranzicijskih zemalja, uključujući i Hrvatsku, gušio u recesiji nakon 2009. godine, Poljska je s nekoliko pametnih ekonomskih poteza održala stabilan rast.
Poljaci svoj napredak u periodu od 2015. do 2017. godine ocijenjuju ovako:
- Prosječni dohodak narastao je za 10%,
- 3% više Poljaka ocjenjuje svoj kućni budžet zadovoljavajućim, a čak 6% manje ih je potpuno nezadovoljno zaradom,
- Poljacima su, iako neznatno, ali ipak - pali troškovi života, bar tako sami ocjenjuju u istraživanjima,
- Osjećaj ekonomske sigurnosti, ali i sigurnosti života im je narastao,
- Vjeruju više u sebe, a zadovoljniji su i sadržajima u slobodno vrijeme, iako doduše, puno rade, pa imaju osjećaj nedovoljne količine „vremena za sebe“
- ...
Ono što svatko može zaključiti nakon samo jednog razgovora s Poljacima jest da oni jednostavno jako vole Hrvatsku, da Jadransko more smatraju idiličnim mjestom, da smo jako slični i da jednostavno imaju taj „neshvatljivi“ pozitivni odnos prema zemlji koju, ponekad, i mi, njeni „domaći“, podcjenjujemo.
Ima i stvari koje bude različite komentare i osjećaje. Odnos prema izbjegličkom valu, odnos prema demokratskim standardima, odnos prema povijesti, posebno Drugom svjetskom ratu.
U poslovnom smislu, ono što primjećujemo u vezi s Poljacima jest:
- sve ih više dolazi na Jadran - 2017. su postali 4. nacija po turističkoj posjeti Hrvatskoj, što govori o financijskoj moći te da to više nisu oni „tri červene“ šverceri iz socijalističkih vremena,
- oni su sve solidniji gosti, pa ih tako dočekuju i domaćini na našoj obali, što također govori o njihovoj spremnosti da odvoje više novca za odmor, što, pak, govori da imaju više novca,
- da poljski brendovi dolaze u Hrvatsku, možda ne u ogromnom broju, ali CCC i Reserved su tu, Presglass je otvorio pogon u Hrvatskoj, grade trgovačke centre poput Avenue Malla u Zagrebu, poljske tvrtke natječu se na javnim natječajima jer imaju iskustvo i znanje koje im to omogućuje...
A kakva je vaša percepcija Poljske?